Biżuteria na dużym ekranie: tuzin "filmowych" klejnotów

  • "Titanic: Naszyjnik Serca Oceanu
  • "Vanity Fair": wisiorek z diamentami i rubinami
  • "Wielki Gatsby": diamentowa tiara
  • "Kasyno": złoty naszyjnik "Jesień"
  • "Księżniczka Monako": naszyjnik z diamentami
  • "Gentlemen Prefer Blondes": Żółty Diament
  • "Moulin Rouge: Naszyjnik z tysiącem diamentów.
  • "Turysta: Diamentowy kołnierz
  • "Pretty Woman": naszyjnik z rubinów
  • "Anna Karenina: Diamentowy naszyjnik
  • "Śniadanie u Tiffany'ego": naszyjnik z pereł "Rapsodia"
  • "Królewna Śnieżka i Łowca": Korona Rawenny
  • "Diana. A Love Story": biżuteria Lady Di

Po obejrzeniu tych filmów w pamięć zapadają nie tylko fabuła i gra aktorska, ale także szczegóły. Jak na przykład biżuteria, którą noszą bohaterowie. Wiele osób uważa, że klejnoty w ramie - to fikcja. W rzeczywistości, na ekranie często "świecą" te arcydzieła znanych marek, których wartość sięga setek tysięcy dolarów (a nawet milionów!). Zebraliśmy 13 najsłynniejszych elementów biżuterii z filmów, które śmiało można nazwać dziełami sztuki jubilerskiej.

Naszyjnik "Titanic: "Serce Oceanu"

Cena, $: 10 000

Marka/twórca: Asprey & Garrad

Naszyjnik "Serce Oceanu" jest jednym z najbardziej znanych "filmowych" elementów biżuterii. Po obejrzeniu "Titanica" widzowie zapamiętali nie tylko chwytającą za serce historię miłości Rose i Jacka, ale także wspaniały kamień, który zdobił szyję Kate Winslet. Plotka głosi, że taki element biżuterii był własnością jednego z pasażerów, którzy weszli na pokład prawdziwego Titanica w 1912 roku. Biorąc pod uwagę, że James Cameron, przystępując do pracy nad obrazem, starał się zachować maksymalną wierność i przywiązywał ogromną wagę do szczegółów, to historia z biżuterią całkiem może mieć realne podstawy.

Według innej wersji, takiego naszyjnika w rzeczywistości nie było, ale pojawienie się w filmie luksusowego klejnotu z kamieniem nie jest przypadkowe. Prototypem dla "Serca Oceanu" był błękitny diament o niezwykłej urodzie, "Hope", który przeszedł szlak sławy. Wierzono, że przynosi pecha swoim właścicielom. Kamień został znaleziony przez Jean-Baptiste Tavernier. Był on inkrustowany w koronie Ludwika XIV, a później trafił do szkatułki Marii Antoniny. Właścicielami diamentu byli: angielski finansista Henry Hope (to właśnie w tym okresie klejnot otrzymał swoją "rodzajową" nazwę), turecki sułtan oraz jubiler Pierre Cartier (który nadał diamentowi kształt serca). Żadna z osób zaangażowanych w tę historię nie była zadowolona z kamienia, ale słowo rozeszło się po świecie o tragicznych skutkach diamentu dla fortuny jego właściciela.

Rose z Titanica nosiła naszyjnik z szafirem, który kiedyś zdobił koronę Ludwika XIV. Ale to jest tylko w scenariuszu. W rzeczywistości wszystko jest o wiele bardziej prozaiczne. Asprey & Garrad stworzyli ten utwór na potrzeby filmu. Baza naszyjnika wykonana jest z białego złota, ale zamiast kamieni szlachetnych użyto cyrkonii sześciennych. Tak więc "Serce oceanu" na szyi Kate Winslet nie jest aż tak drogie: kosztuje tylko dziesięć tysięcy. Jednak po spektakularnym sukcesie filmu, ta sama marka stworzyła "sobowtóra", ale z prawdziwymi klejnotami. Głównym "bohaterem" kompozycji jest 170-karatowy jasnoniebieski szafir. Jubilerzy uzupełnili go o diamentową plakietkę. Replika filmowego elementu biżuterii sprzedana za 2,2 mln dolarów.

"Vanity Fair": diamentowo-rubinowy wisiorek

Cena, $: 120 000

Marka/twórca: Chanel

Targowisko próżności wiernie oddaje ducha początku XIX wieku. Wspaniałe dekoracje, wystawne stroje i oczywiście mnóstwo eleganckiej biżuterii powtarzają dodatki noszone przez szlachetne damy tamtej epoki. Antyczne naszyjniki, bransoletki, kolczyki - publiczność zawdzięcza ten splendor jubilerom Domu Chanel. Wreszcie, zainspirowani dramatem, mistrzowie marki stworzyli całą kolekcję unikalnych elementów vintage. Gama nosi nazwę Becky Sharp od imienia bohaterki filmu.

Reese Witherspoon, która gra tytułową bohaterkę, pojawia się na ekranie w różnych zestawach kamieni szlachetnych. Wszystkie kawałki w filmie są bez skazy, ale najbardziej uderzające jest wspaniały diament i rubin wisiorek. Ten szykowny kawałek jest repliką legendarnego diamentowego naszyjnika stworzonego przez niepowtarzalną Coco Chanel. Był to pierwszy krok projektanta w kierunku biżuterii. Pełne wdzięku kształty, luksusowy blask diamentów, wyrafinowanie birmańskich rubinów podkreślają arystokratyczną urodę Reese Witherspoon w Vanity Fair i przenoszą ją do czasów sprzed kilku stuleci, kiedy damy wiedziały wiele o cennych dodatkach.

"Wielki Gatsby": Diamentowa tiara

Cena, $: 335 000

Marka/twórca: Tiffany & Co.

W dramacie wystąpili Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire i ... pół setki wspaniałych klejnotów Tiffany & Co. Właśnie dzięki arcydziełom tej kultowej marki odtworzono atmosferę lat 20-tych XX wieku. Nawiasem mówiąc, czas akcji w kasecie odpowiada prawdziwemu twórczemu rozkwitowi firmy. Co więcej, w archiwach Tiffany & Co. znajdują się szkice biżuterii z tamtej epoki. Współcześni rzemieślnicy powtórzyli je i - voila - przeszłość ożyła na ekranie.

Na zdjęciu jest tak wiele klejnotów, że nie sposób ich wszystkich spamiętać. Dla Gatsby'ego stworzyli masywny pierścień z grawerem i spinki do mankietów z monogramem "GG". Aktorki miały najwięcej szczęścia: chyba jeszcze nigdy nie nosiły tyle biżuterii na planie filmowym. Bohaterki w filmie noszą złotą i platynową biżuterię z perłami i kamieniami. Bransoletki z mankietami, broszki z kokardami, bogate naszyjniki, suwereny z frędzlami, kolczyki żyrandole - różnorodność i luksus tych dodatków zapiera dech w piersiach.

Choć w sesji wzięła udział ogromna ilość biżuterii i wszystkie są niesamowicie piękne, to jedna z nich szczególnie zapadła widzom w pamięć. Jest to tiara nazwana przez projektantów "Savoy". Daisy Buchanan (znakomita Carey Mulligan) pojawia się w nim na przyjęciu u Gatsby'ego (Leonardo DiCaprio). Przy okazji, jest to również najdroższy element biżuterii z filmu - 335 000 dolarów. Połączenie białych i żółtych diamentów, wyszukane kształty, kwiatowe ornamenty - rzemieślnicy pomyśleli o każdym szczególe, dzięki czemu tiara stała się prawdziwym dziełem sztuki. Swoją drogą, wizerunek Mulligan w tym odcinku jest przemyślany w każdym szczególe: pięć rzędów perłowych bransolet na obu rękach i luksusowe pierścionki harmonijnie łączą się z tiarą.

"Casino": złoty naszyjnik "Jesień"

Cena, $: 750 000

Marka/twórca: Bvlgari

Na potrzeby dramatu kryminalnego biżuteria została stworzona przez włoskich rzemieślników z Bvlgari. Marka uwielbia pompatyczną estetykę, co współgrało z obrazem Martina Scorsese. Bogaty, celowo krzykliwy styl biżuterii (żółte złoto, kolorowe kamienie półszlachetne) symbolizuje bogactwo, które nagle spłynęło na głównych bohaterów.

Aktorka Sharon Stone, która zagrała w filmie "Casino", miała szczęście nie tylko przymierzyć luksusową biżuterię włoskiej marki Bvlgari, ale również "wykąpać się" w niej. Kultowy stał się odcinek, w którym aktorka leży w buduarze i leniwie przegląda rozłożone przed nią złote akcesoria. Choć Sharon Stone miała wiele biżuterii, najbardziej zapadł jej w pamięć spektakularny naszyjnik "Autumn" z kolekcji "Four Seasons". Produkt tak spodobał się aktorce, że później odkupiła go od marki za aż 750 tysięcy dolarów.

"Księżniczka Monako": naszyjnik z diamentami

Cena, $: 600 000

Marka/twórca: Cartier

Cartier, ulubiony dom jubilerski księżnej Grace, był odpowiedzialny za biżuterię na zdjęciu. Jubilerzy musieli odtworzyć klasyczne dodatki księżniczki, które nosiła w latach 50. Mistrzowie rzemiosła dali z siebie wszystko: wyroby dokładnie powtórzyły te, które Grace otrzymała w prezencie od narzeczonego, a później od męża, księcia Rainiera. Aby wykonać kopie, musieli poprosić spadkobierców pary książęcej o zgodę na wgląd do oryginałów, które są bezpiecznie ukryte przed wzrokiem.

Najbardziej pamiętnym filmowym klejnotem Księżniczki Monako jest wystawny, trójpasmowy naszyjnik. Składa się on z diamentów o różnych szlifach. Nicole Kidman, która wystąpiła w filmie, miała go na sobie na ślubie Grace Kelly i księcia Rainiera. Aby uzupełnić luksusowe dzieło, jubilerzy Cartier stworzyli delikatną tiarę z diamentów i rubinów, platynowy pierścionek zaręczynowy z masywnym diamentem. Kiedy Nicole Kidman ma na sobie cały komplet, dzieje się prawdziwa magia: aktorka przeistacza się w księżniczkę Monako.

"Gentlemen Prefer Blondes": żółty diament

Cena, $: 1 000 000

Marka/twórca: nieznany

Marilyn Monroe zawsze pojawiała się w kadrze w olśniewająco luksusowych słuchawkach. Blask szlachetnych kamieni, połysk szlachetnych metali tylko podkreślał nieziemską urodę aktorki. Ale nawet najbardziej udane zdjęcia biżuterii z filmów, w których grała Monroe, nie są w stanie oddać prawdziwego piękna produktów, które zdarzyło się przymierzyć blondynce.

Najbardziej pamiętnym wizerunkiem Monroe była rola Lorelei Lee w komedii "Gentlemen Prefer Blondes". To właśnie w tym filmie aktorka zaśpiewała piosenkę, która rozpoczęła nową rundę miłości ludzi do diamentów (tę, w której śpiewa się, że są najlepszymi przyjaciółmi dziewczyn). Jednak wystawna biżuteria, w której Monroe błyszczała w tym filmie, często zawierała diamenty, które były fałszywe. Choć w filmie była jedna "piękność", dla której można wybaczyć reżyserowi wszystkie fałszerstwa na szyi filmowej divy. Mówimy tu o 24-karatowym diamencie o poetyckiej nazwie "Księżyc Barody". Jego kanarkowo-żółty odcień, masywność i niezwykły gruszkowaty kształt nie pozostawiały nikogo obojętnym.

Przez ponad pół wieku Księżyc był w posiadaniu indyjskiego rodu maharadżów. W XVIII wieku władca Barody wysłał kamień do austriackiej cesarzowej Marii Teresy. Jednak po jej śmierci diament wrócił do swoich pierwszych właścicieli. Jednak klan ubożał i wkrótce klejnot musiał zostać sprzedany. Jak trafił na plan zdjęciowy - nie wiadomo, podobno indyjski diament miał "zaświecić" na szyi Marilyn Monroe. Jednak po nakręceniu filmu biżuteria głównej bohaterki zaginęła, a później diament "wypłynął" osobno na aukcji, gdzie został zakupiony za milion złotych do prywatnej kolekcji.

"Moulin Rouge": naszyjnik z tysiącem diamentów

Cena, $: 1 000 000

Marka/twórca: Stefano Canturi

Czasami biżuteria filmowa jest tak luksusowa, że nie ma wystarczających słów, aby opisać jej olśniewający blask. To właśnie ten dodatek nosiła Nicole Kidman w kultowym musicalu. Plotka głosi, że aktorka po raz pierwszy zamówiła naszyjnik wysadzany kamieniami Swarovskiego. Jednak rudowłosa piękność stanowczo odmówiła "szkła", grożąc, że wykolei proces kręcenia filmu, jeśli nie dostarczy niczego wartościowego. Producenci pilnie zwrócili się do Stefano Canturi z prośbą o stworzenie wyjątkowej dekoracji dla kapryśnej Kidman.

Według innej wersji pierwotnie planowano, że naszyjnik będzie zawierał na przemian kamienie naturalne i sztuczne. Z takim pomysłem filmowcy przyszli do domu jubilerskiego Canturi, ale sam Stefano przekonał ich do inkrustowania biżuterii wyłącznie kamieniami szlachetnymi. Niezależnie od tego, która wersja jest prawdziwa, faktem pozostaje, że rzemieślnik nie był oszczędny i umieścił 1308 diamentów na naszyjniku. Łączna waga kamieni wyniosła prawie 2,5 kilograma. Stworzenie luksusowej biżuterii zajęło ponad cztery miesiące. Stefano uważnie przestudiował epokę, w której powstał film i postanowił wykorzystać tylko stare metody wyrobu biżuterii, nieco je udoskonalając. Stefano chciał być tak autentyczny, jak to tylko możliwe i stworzył biżuterię z XIX-wiecznym klimatem w każdym loczku.

Wspaniały naszyjnik, stylizowany na styl secesyjny, został sprowadzony do pawilonu na zaledwie dwie godziny. Biżuteria miała własną ochronę. Naszyjnik został nazwany Satin, od imienia głównej bohaterki obrazu. W tamtym czasie (2001) była to jedna z najdroższych biżuterii stworzonych specjalnie dla przemysłu filmowego. Według niektórych źródeł, dziś wartość naszyjnika wzrosła dziesięciokrotnie.

"Turysta: Diamentowy kołnierz

Cena, $: 1 100 000

Marka/twórca: Robert Prokop

Film Turysta został zapamiętany nie tylko dzięki wspaniałej grze Angeliny Jolie, ale także dzięki luksusowemu kołnierzowi, który otulał szyję aktorki. Naszyjnik z melonikiem nadaje wizerunkowi pierwszej hollywoodzkiej piękności elegancki wygląd, ale jednocześnie podkreśla jej kruchość. Robert Prokop stworzył tę niezwykłą biżuterię specjalnie dla Jolie. Zamiast wymyślać koło na nowo, słynny projektant biżuterii zamienił antyczną tiarę w choker. Wyszło stylowo, oryginalnie i z nutą vintage. Pozostałe elementy biżuterii do filmu powstały w ten sam sposób - wszystkie zostały odzyskane z biżuteryjnych "skarbów" vintage.

Niezwykła uroda naszyjnika zainspirowała Angelinę Jolie do stworzenia swojej pierwszej kolekcji biżuterii - Style of Jolie. Do stworzenia linii akcesoriów aktorka zaprosiła Roberta Prokopa, który urzekł ją swoim niecodziennym podejściem do projektowania biżuterii. Wszystkie pieniądze zebrane ze sprzedaży kolekcji, piękność przeznaczyła na cele charytatywne: uszczęśliwiła dziewczyny stylowymi dodatkami i sprawiła, że świat stał się lepszy.

"Pretty Woman: Rubinowy naszyjnik

Cena, $: 1 350 000

Marka/twórca: Fred Joaillier

Biżuteria z filmów nie zawsze zapada w pamięć, ale rubinowy naszyjnik z Pretty Woman jest niezapomniany. Klejnot w baśniowej opowieści o historii miłości milionera i ulicznej piękności. Moment, w którym Richard Gere wręcza Julii Roberts elegancki naszyjnik stał się kultowy. Zgodnie ze scenariuszem postać Roberts nigdy nie widziała biżuterii, a co dopiero mówić o jej noszeniu, więc każda biżuteria zrobiłaby na niej wrażenie. Jednak reżyser obrazu nalegał, by dodatek był wyjątkowy - taki, który zapierałby dech w piersiach wszystkim po drugiej stronie ekranu. Producenci musieli zamówić naszyjnik w domu jubilerskim Fred Joaillier. Zespół produkcyjny wybrał Freda Joailliera do stworzenia naszyjnika, który stał się symbolem filmu.

Naszyjnik składa się z 23 rubinów w kształcie gruszek. Kamienie oprawione są w diamenty w kształcie serca. Jubilerzy używają białego złota do obrzeży. Tandem kamieni szlachetnych i metalu okazuje się być niezwykle udany. W połączeniu z czerwoną suknią z dekoltem i ciemnymi włosami hollywoodzkiej piękności, naszyjnik wyglądał tak luksusowo, że zapadł w pamięć każdemu, kto oglądał ten romantyczny obraz.

"Anna Karenina": diamentowy naszyjnik

Cena, $: 2 000 000

Marka/twórca: Chanel

Adaptacja "Anny Kareniny" nie byłaby tak kolorowa, gdyby nie Chanel. To właśnie ta marka zdobiła bohaterki filmu. Nawiasem mówiąc, to nie jest przypadek. Keira Knightley ponownie wcieliła się w postać Anny, a ona, jak wiadomo, nie jest pierwszym rokiem twarzy marki. Podobno przed rozpoczęciem zdjęć aktorka osobiście zwróciła się do Domu Chanel z prośbą o znalezienie odpowiednich modelek do jej filmowego wizerunku. Marka nie zaoferowała jednak dotychczasowych kreacji, a wypuściła nową kolekcję specjalnie dla Knightley. Jubilerom udało się uchwycić ducha epoki. Biżuteria była tak zweryfikowana stylistycznie, że można było odczytać z niej nastrój bohaterki i jej wewnętrzny dramat.

W filmie pojawiło się wiele biżuterii. Na przykład, na przyjęciu u księżniczki Betsy, Anna pojawia się w uroczym komplecie z pereł. Delikatny naszyjnik i kolczyki z ozdobnymi oprawami podkreślają jej delikatną urodę. Najdroższym (2 miliony) akcesorium w dramacie jest luksusowy naszyjnik "Camelia Poudre". Keira Knightley nosi go w jednej z kluczowych scen dramatu, na balu. Naszyjnik przyciąga wzrok dzięki asymetrycznemu kształtowi. Ten dodatek jest wykonany w referencyjnym białym złocie. "Dwie kamelie są 'atrakcją' tego wspaniałego dzieła. Różnej wielkości kwiaty wyglądają jakby były "sproszkowane", dzięki rozsypanym drobnym diamentom. Stąd nazwa naszyjnika. Biżuteria tak udanie podkreśla delikatną urodę Keiry Knightley, że już na pierwszy rzut oka widać, że została stworzona właśnie dla niej!

"Śniadanie u Tiffany'ego": naszyjnik z pereł "Rapsodia".

Cena, $: 3 500 000

Marka/twórca: Tiffany & Co.

Mała czarna sukienka, masywny naszyjnik z pereł i duże kolczyki, tiara uzupełniająca schludną fryzurę - po ukazaniu się obrazu "Śniadanie u Tiffany'ego" tak właśnie zaczął się przedstawiać wizerunek kobiet lat 60. Połączenie czarnej sukienki i pereł stało się ponadczasową klasyką. Uważany jest za symbol wyrafinowanej elegancji.

Wszystkie akcesoria dla czarującej bohaterki Audrey Hepburn zostały zaprojektowane przez Tiffany & Co. Po premierze wstęgi marka biżuterii stała się znana na całym świecie, a sprzedaż biżuterii tej marki pobiła wszelkie rekordy. Co więcej, do dnia dzisiejszego akcesoria Tiffany są obiektem marzeń wszystkich kobiet na całym świecie. Jest to przypadek, w którym biżuteria filmowa grała na korzyść biznesu.

Wśród przepychu akcesoriów występujących w filmie, wyróżnia się szczególnie jeden element - naszyjnik głównej bohaterki. Jest to prawdziwe arcydzieło sztuki jubilerskiej. Naszyjnik składa się z wielu splotów pereł, a "gwiazdą" biżuterii jest róża z ogromnym diamentem zamiast odlewanego diamentu w środku. Kamień został nazwany na cześć firmy i jest uważany za jej symbol. Naszyjnik z filmu został nazwany 'Rhapsody'. Dziś cena tego arcydzieła wynosi ponad trzy miliony dolarów.

"Snow White and the Huntsman: Korona Rawenny

Cena, $: nie ustalono

Marka/twórca: Katie Waterman

Wizerunek królowej Rowenny z Królewny Śnieżki i Łowcy został starannie dopracowany. Szczególną uwagę zwrócono na biżuterię bohaterki. Zgodnie z założeniami artystów wszystkie prace miały podkreślać okrucieństwo królowej. Większość biżuterii, w której na ekranie pojawia się Charlize Theron (Ravenna), ma naturalne motywy. Kwiaty, liście, gałęzie drzew wyglądają korzystnie w kontraście z celowo surowymi liniami i wyraźną symetrią. Ten ruch został wymyślony przez artystkę Katie Waterman. Pomaga to podkreślić chłód królowej, obok której umierają wszystkie żywe istoty.

Najbardziej pamiętnym elementem biżuterii Roweny jest korona. Dodatek ten był ostatnim punktem w wizerunku złej królowej. Podobnie jak większość biżuterii do filmu, została ona zaprojektowana przez Katie Waterman. Przyznała, że zainspirowała ją królewska korona, którą zobaczyła w londyńskim muzeum. Dodatek monarchy miał na sobie mały liść jeżyny i to zainspirowało Katie do zrobienia wzoru na jej koronę. Powstał stylizowany liść jeżyny wykonany z metalu, z motywem "jagody" złożonej z rozproszonych ametystów. Ostre krawędzie, zimny metal, błyszczące kamienie - wszystko to doskonale oddaje surowy temperament bohaterki. Korona jest masywna, nadając wysokiej Charlize Theron prawdziwie potężny wygląd.

"Diana. Historia miłosna": biżuteria Lady Di

Cena, $: nie ustalono

Marka/twórca: Chopard

Lady Di była wielką miłośniczką biżuterii. Wyznaczała trendy w biżuterii. Dlatego też twórcy obrazu "Diana. Love Story" miał ważne zadanie: przekazać poprzez ekran miłość księżniczki do biżuterii, bo bez niej obraz byłby niepełny. Marka Chopard podjęła się odtworzenia biżuterii Diany. Choć za życia księżniczka uwielbiała produkty różnych marek, to jednak twórcy filmu uznali, że lepiej będzie, jeśli wszystkie słuchawki dla Naomi Watts zostaną wyprodukowane przez Choparda. Najlepsi jubilerzy Domu od dawna studiowali zdjęcia Lady Di z jej publicznych wystąpień. Na każdą okazję księżniczka miała określoną biżuterię, ale było kilka "ulubionych", których Diana prawie nigdy nie zdejmowała.

Specjalnie dla filmu, Chopard wypuścił nową kolekcję, która składała się z trzydziestu elementów. Klejnoty były dokładną kopią tych, które znajdowały się w szkatułce z biżuterią Diany. Księżniczka uwielbiała biżuterię z białego złota, szafiry, białe i różowe diamenty. Jej upodobania zostały uwzględnione przez projektantów przy tworzeniu niepowtarzalnej kolekcji.

Najbardziej zapadają w pamięć klipsy z owalnymi szafirami, kolczyki z perłami, diamentami i niebieskimi szafirami, trzyrzędowy naszyjnik z białego złota i diamentami o różnych szlifach, elegancki zegarek z diamentem rozsypanym na tarczy. Biżuteria Chopard pomogła Naomi Watts wcielić się na nowo w Dianę, gdyż świadczy o nienagannym guście ukochanej Brytyjki. Łatwo też odgadnąć tonację nastroju księżnej Walii na podstawie dodatków, które pojawiają się w danym ujęciu, co podkreśla, jak bardzo biżuteria może być "przemawiająca", jeśli jest odpowiednio dobrana.